Domenenavnet du velger bør være enkelt å huske, uttale og oppfatte. Unngå kompliserte kombinasjoner av ord og rare stavemåter. Hvis du har en bedrift bør du først og fremst registrere bedriftens merkenavn, men det kan også være lurt å sikre seg egne produktnavn eller naturlige søkekriterier slik at du er lett å finne på disse også.
Domenenavnet bør ikke være for langt men kort og presist slik at det er lett å huske for alle, men selv om et domenenavn bør være kort, så må det ikke gå på bekostning av det som er naturlig.
no eller .com? Noe annet kanskje?
- Enkle og fengende domenenavn er de beste, og om du skal ha .no, .com eller kanskje noe helt annet kommer litt ann på dine egne ambisjoner. Vil målgruppen din være norsk er det mest naturlig å gå for et .no-domene (som privatpersoner også nå kan registrere). Har du internasjonale ambisjoner er det mange valg å gå for, .com er det mest vanlige og kjente, men å gå for noe annet som .co, .org, .media, .guru, .wtf, .ninja og så videre er helt greit i dag. Domenenavn trenger ikke ha så mye å si i oppstarten. Det viktigste er hva du bygger opp rundt domenenavnet. Vær kreativ!
Bruk hjelpeverktøy og synonymordbøker for brainstorming
- Det er flere måter å bli inspirert på. Test for eksempel synonymordbøker for å finne lignende ord eller kanskje domenenavn-generatorer. Det er sjelden generatorene gir deg svaret, men de kan gi deg pekepinner som fører deg i riktig retning.
Finn på et nytt ord som domenenavn
- Som det blir nevnt i punkt 1. Du kan finne på et nytt ord også. Tenk gjerne på vanlige ord i dagligtalen som er fengende, et nyere eksempel er for eksempel tjenesten Vipps fra DNB. Men det finnes generatorer som Wordoid som genererer tulleord for deg, som ofte kan gi deg inspirasjon til et domenenavn du vil registrere. Prøv å kombinere to ord (YouTube), blande to forskjellige ord sammen (Microsoft), tweake et ord (Flickr), ta en ord å legge på en prefix eller suffix (Shopify), eller bare finne på noe nytt.
Tenk søkemotoroptimalisering og nøkkelord
- Om domenenavnet består av ord som er likt tjenesten eller firmaet ditt er det en absolutt fordel (duh!). Konsekvent bruk av et sett faste ord som beskriver det du holder på med er viktig for identiteten din ovenfor Google og hvordan de skal gjenkjenne deg og det du gjør. Eksempelvis: "kul.no - vi selger kule produkter for kule folk. Last ned appen vår kul-app.". Banalt men viktig for søkemotoroptimalisering.
Ting du må passe på
- Unngå for generelle domenenavn, da får du problemer i søkemotorer. Eksempelvis om domenenavnet ditt er stol.no ettersom det er svært mange andre sider som konkurrerer om dette ordet. Din egen identitet er viktig.
- Husk at du også kanskje skal bruke domenenavnet på epostaddresser, og da må det høres og se ut slik som du ønsker.
- Unngå å registrere domenenavn som er svært lik andres domenenavn, det kan føre til at dine brukere ender opp på helt andre sider om dette ikke er tydelig.
- Jo eldre et domenenavn er, jo ofte mer kudos hos Google. Tenk derfor over om dette er et domenenavn du skal ha over lengre tid.
- Unngå bindestreker, det fører ofte til forvirring.
- Æ, Ø, eller Å i domenenavnet? Tenk på om målgruppen din er norsk. Bruker du Æ, Ø, Å gjør du det utfordrende for utenlandske brukere å finne deg og ikke minst å skrive domenenavnet ditt i addressefeltet.