Google Analytics er bygget på avanserte analyseløsninger fra respekterte selskap som Measure Map og Urchin. Disse selskapene har blitt kjøpt opp av Google i løpet de siste par årene og i god stil har Google gitt produktene en kraftig redesign og gjort dem 100% webbaserte.
Google Analytics er en gratis statistikktjeneste som lar websideinnehavere måle trafikken på websiden. Analytics er et verktøy som kan måle seg med analysesystemer som koster hundrevis av kroner per måned. Urchin kostet nærmere 1.500 kroner per måned før tjenesten ble kjøpt opp av Google og omgjort til Google Analytics.
Det er derfor et kraftig verktøy som Google har gjort fritt tilgjengelig for webredaktører verden over. Den webbaserte løsningen gjør det imidlertid lekende lett å implementere Analytics på en ny eller eksisterende webside.
I denne artikkelen forteller vi deg litt mer om hvordan du kan dra nytte av Google Analytics.
Glem heller ikke demonstrajonsvideoen vår som viser deg et fungerende eksempelnettsted som bruker Google Analytics.
Se Google Analytics i aksjon
Slik kommer du i gang
For å registrere en Google Analytics-konto trenger du først en Google Account. Gå til www.google.com/analytics for å registrere en konto.
Når du har gått igjennom den korte og enkle registreringsprosessen får du en sporingskode fra Google som skal legges inn på alle websidene på domenet ditt.
Denne enkle HTML-koden utgjør sporingskoden og skal settes inn like før < /body> taggen på alle websidene:
Vanskeligere er det ikke! Straks du har lagt inn sporingskoden på alle websidene dine så er loggingen i gang.
(Husk bare at koden skal inn på hver eneste webside som du ønsker å måle - ikke bare forsiden. Og husk å kopiere sporingskoden fra Google - ikke kopier koden over)
Det første møtet
Det første som møter deg når du logger inn på Analytics og har valgt den rette rapporten er Dashboard - eller oversikt som dette menypunktet kalles i den norske versjonen. Dashboard gir deg et kjapt overblikk over unike besøkende, sidevisninger og hvor de besøkende kommer fra.
Dashboard gir deg et raskt oversiktsbilde over de siste 30 dagene, men du kan selv velge tidsperioden ved å klikke på datovelgeren oppe til høyre.
Du kan dykke dypere ned i statistikken ved å velge en av analysene i hovedmenyen: Besøkende, Trafikkilder, Innhold eller Mål.
Besøkende
Her finner du en mengde nyttig informasjon om leserne av innholdet ditt. Foruten antall unike besøkende og antall sidevisninger finner du informasjon som ikke alltid er like vanlig i mindre avanserte analyseverktøy som gjennomsnittlig tid brukt per besøk, hastighet på Internett-forbindelsen og skjermoppløsning.
Dette er uvurderlig informasjon for å kunne optimalisere websiden. Ved å analysere Webhusets egen statistikk tidlig i 2006 fant vi på denne måten ut at vi ikke lenger ville ta hensyn til brukere med den etterhvert ganske så utdaterte skjermoppløsningen 800x600. Kun 2% av våre besøkende hadde denne skjermoppløsningen eller lavere og valget om å se bort i fra denne brukegruppen da vi redesignet websiden ble ganske enkelt.
En av analysene som skiller seg ut under besøkende er lojalitetsanalysen. Her kan du dykke ned i svært interessante tall som forteller deg om hvor mange besøkende som returnerer til websiden.
Besøksdyben forteller deg hvor mange sider gjestene navigerer igjennom i snitt.
Trafikkilder
Den mest nyttige statistikken du kan analysere er kanskje trafikkildene. Trafikkildene forteller deg hvor gjestene kommer fra og hvordan de har funnet frem til websiden din.
Trafikkilder deles opp i tre hovedgrupper: Direkte trafikk, dvs. gjester som taster inn domenenavnet direkte i adressefeltet i nettleseren. Henvisningsnettsteder, gjester som kommer via et nettsted som har linket til deg. Søkemotorer, gjester som bruker en søkemotor enten for å søke på firmanavnet eller som har brukt andre søkeord for å finne frem til websiden din.
Dykker du dypere ned i søkemotorer så vil du kunne se hvilke søkemotorer som har blitt mest brukt til å finne deg og går du enda litt dypere ned kan du også se hvilke søkeord som har blitt brukt for å finne websiden din.
Det er viktig å analysere denne delen av statistikken godt for å være sikker på at man har optimalisert websiden godt for de rette besøkende. Dersom du har et gartnerfirma som i all hovedsak fokuserer på store offentlige anlegg. Ved å analysere søkeordene finner du ut at det er et titalls personer hver måned som søker etter "gartner privat hage" eller tilsvarende. Kanskje er det på tide å tilby noen private tjenester også?
Eller kanskje du allerede tilbyr disse tjenestene, men den økte interessen for gartnere blant privatpersoner tilsier at tjenestene bør få større fokus på websiden.
Henvisningsnettsteder som sender mye trafikk til websiden din bør du kanskje forsøke å utvide samarbeidet med?
Google Analytics er spesielt nyttig i bruk sammen med Google AdWords, men dette skal vi komme tilbake til i en senere artikkel.
Innhold
Hva er de besøkende mest interessert i? De aller fleste vil finne "/" helt øverst i innholdsoversikten. Dette er forsiden og på de aller fleste nettsteder vil forsiden være den mest besøkte siden.
Destinasjonssider forteller deg hvor mange ganger en bestemt side har blitt brukt som inngangsside til websiden din. Ved å analysere utgangssider finner man ut hvilke sider som "lekker" besøkende, dvs. hvilke sider som gjør at brukeren oftest forlater nettstedet. Ideelt bør dette være en "takk for din bestilling"-side, men i de fleste tilfeller vil det nok være andre sider som topper denne statistikken. Noe som igjen betyr rom for forbedringer!
Hvor er ulempene?
Dette høres fantastisk ut. Er det virkelig ingen grunn til å betale for de store analyseverktøyene lenger?
Husk at Google Analytics er en gratistjeneste. Riktignok er den levert av en stor aktør som heter Google, men den er og blir fortsatt en gratistjeneste uten noen form for garantier.
Det innebærer at du kan ikke klage hvis du finner feil ved produktet (selvsagt kan du klage, men du kan ikke regne med at noen vil høre på deg), produktet leveres helt uten garantier og kan slutte å fungere i flere dager uten at du får så mye som en unnskyldning.
Ingen vet hvor Google hopper. Tjenesten kan plutselig bli omgjort til en kostbar betalingstjeneste eller bare bli lagt ned. Google har blant annet i den senere tid lagt om tilbudet slik at brukere som ikke benytter seg av AdWords-annonsering blir begrenset til 5 millioner sidevisninger per måned. En plutselig endring som sikkert var til ulempe for mange tusen fornøyde brukere.
I likhet med Gmail og Google Calendar hvor brukerne har opplevd store stabilitetsproblemer har også Analytics snublet fra tid til annen. En gang i blandt er statistikken en dag eller to forsinket. Tjenesten har også vært nede og den har ført til at websidene til brukerne har gått tregt fordi serveren som håndterer trafikkregistreringene har vært overbelastet. Google har imidlertid også et rykte å vedlikeholde så vi tror ikke dette vil være et altfor stort problem i fremtiden.
Som i alle tilfeller hvor man vurderer en gratistjeneste mot en betaltjeneste blir dette en vurdering opp mot hvor kritisk tjenesten er for den daglige driften. Er besøksstatistikken en svært viktig eller kritisk del av forretningen din vil vi absolutt anbefale deg å finne en betalingstjeneste hvor du kan sette krav til levereringskvalitet og ikke minst får noen å kunne snakke med.