Slik lykkes du med markedsføring i søkemotorene

I disse dager snakker alle om PPC-markedsføring. PPC står for "Pay Per Click" og er en markedsføringsmetode hvor du betaler kun når noen klikker på annonsen din og ikke bare en fast pris for å vise annonsen et bestemt antall ganger.

PPC-annonser er som regel tekstbaserte og du finner dem i søkemotorer som Google, MSN og norske Sesam.

Denne artikkelen kunne like gjerne hatt overskriften "Hvordan tjener Google penger?" Det tok nemlig lang tid før det gikk opp for allmennheten at PPC-markedsføring var et svært lukrativt marked både for annonsør, innholdsleverandør og nettverk. Det var ikke en gang alle som hadde lagt merke til de små tekstannonsene til høyre for søkeresultatet på Google. De hadde i hvertfall ikke tolket dem som annonser. Langt mindre kunne vel noen tro at de små tekstannonsene var en så effektiv form for markedsføring.

HVA ER SØKEORDMARKEDSFØRING?

Kort fortalt kjøper du et utvalg av "trigger-ord" (ett eller flere) som bestemmer i hvilke sammenhenger annonsen din skal vises. Det kan for eksempel være når noen bruker et eller flere av dine trigger-ord i et Internett-søk. Plasseringen av annonsen avhenger av hvor mye du er villig til å betale for hvert klikk som genereres til websiden din.La oss si en bilforhandler i Skien ønsker å vise annonsen sin relatert til nøkkelordene "bruktbil" og "skien". Ved å kjøpe søkeordene "bruktbil" og "skien" vil annonsen vises:

- I forbindelse med søk på bruktbil, Skien eller søkefrasene "bruktbil skien" og "bruktbil i Skien" i en søkemotor. På Google vises annonsene eksempelvis til høyre for søkeresultatet.

- På relaterte sider som er endel av Google AdSense eller Yahoo Search Marketings nettverk av innholdsleverandører. Eksempel på slike innholdsleverandører er mange. Internasjonalt finner vi en rekke store nettsteder som New York Times og AOL, men det finnes millioner av små nettsteder som viser relaterte annonser via Google AdSense eller Yahoo Search Marketing. Således er overskriften på denne artikkelen misvisende fordi annonsen din vises ikke bare i forbindelse med søkeresultater, men altså på en rekke websider som har relatert innhold.

Med PPC spiller det imidlertid ingen rolle hvor annonsen din vises. Annonsenettverket viser den relatert til relevante søk eller relevant innhold helt automatisk.

PPC-markedsføring handler om å treffe målgruppen. Om annonsen din vises på en webside med 10 besøk per dag eller et stort nettsted med flere hundre tusen besøk er helt irrelevant så lenge disse nettstedene genererer klikk til websiden din.

I tradisjonell Internett-markedsføring må man ofte vise annonsen sin 100.000 ganger for å få 200-400 klikk. Med PPC vises annonsen kun til kunder som er interessert i akkurat dine produkter eller tjenester og klikkfrekvensen er derfor vesentlig høyere.

Nettopp derfor er heller ikke PPC en erstatning for tradisjonell banner-markedsføring, men et supplement. PPC-markedsføring egner seg ikke til merkevarebygging som fortsatt vil være en vesentlig del av markedsføringen for de fleste.

HVOR BEGYNNER JEG?

Når du skal annonsere på de 4 store PPC-søkemotorene som er aktuelle for det norske markedet må du forholde deg til annonsesystemet Google AdWords og annonsenettverket Yahoo Search Marketing (tidligere Overture).

Google AdWords gjelder for Google.com samt alle nettsteder knyttet til det såkalte AdSense-nettverket. Hvis du har surfet rundt på ulike nettsteder har du kanskje lagt merke til samlinger av tekstlinker med overskriften "Ads by Gooooooogle". Dette kalles Google AdSense. Annonsen din kan vises på en hvilken som helst webside som deltar i AdSense dersom teksten på websiden er relatert til de søkeordene du har kjøpt.

Yahoo Search Marketing dekker blant annet MSN Norge, Yahoo og Sesam. De dekker også en rekke nettsteder som deltar i et eget annonseprogram allá Googles AdSense og viser relaterte annonser.

Her registrerer du deg som bruker i de to nettverkene:
https://adwords.google.com/select/?hl=no
http://searchmarketing.yahoo.no/no_NO/srch/choose.php

Du fyller penger på kontoen via kredittkort. Dersom budsjettet ditt er stort nok kan du også inngå avtale om fakturering.

LAGE ANNONSE OG BY PÅ SØKEORD

Da er det bare å sette i gang å lage annonse og by på søkeord. Det er nemlig slik at rangeringen av annonsen bestemmes av hvor mye du har valgt å betale for et bestemt søkeord.

Husk at det er ikke nødvendig å ligge på toppen for å oppnå gode resultater. Ofte vil både tredjeplasser, fjerdeplasser og plasseringer enda lenger ned gi gode resultater.

Nøkkelen til å lykkes med PPC-markedsføring er å ha oversikt. Du må følge opp kampanjene dine for å være sikker på at de gir den "ROIen" du krever (ROI = Return On Investment).

Det finnes mange hjelpemidler for å spore lønnsomhet. Hvis målet med annonsen er å få inn en bestilling eller registrering over websiden kan du blant legge en liten kodesnutt på den websiden som bekrefter bestillingen/registreringen. Denne lar deg spore brukeren tilbake til det opprinnelige klikket og forteller deg at bestillingen kom som et resultat av en PPC-annonse. Den vil også fortelle deg hvilken annonse det var som genererte klikket hvis du har flere.

Denne kodesnutten får du av Google og kan enkelt settes på plass i ditt webhotell av webdesigneren din.

Nå kan du spore hvert eneste klikk og se hvor mange av dem som faktisk resulterer i salg, eller det som generelt kalles "en action" eller aktivitet.

KLIKK-SVINDEL

Klikk-svindel er et fenomen som har tiltatt i omfang den siste tiden. Da du betaler per klikk kan det godt tenkes at personer med onde intensjoner kan påføre deg ekstrakostnader ved å klikke gjentatte ganger på annonsen din.

Enkelte eksperter hevder at så mye som 20% av klikkene på PPC-annonser kan være falske - i gjennomsnitt.

Klikk-svindel er i realiteten en liten bekymring for deg som annonsør. Annonsenettverkene er svært forsiktige og tilbakefører automatisk "kreditter" til kontoen din dersom automatiserte systemer oppdager tegn på klikk-svindel.

Du kan også følge med selv ved å bruke eksterne programmer. Disse programmene finnes det flere titalls av. Forsøk et søk på "PPC tracking software" eller "ppc fraud protection software" og du vil finne en rekke av dem i alle prisklasser.

Disse programmene kan til og med sende automatiske klager til nettverkene som i sin tur vil refundere urettmessige belastninger på PPC-kontoen din.

UNNGÅ EN BUDKRIG

En feil som ofte begås av nybegynnere er å involvere seg i en budkrig. En budkrig starter ved at du byr høyest for ditt foretrukne søkeord, deretter byr selskapet som nå ligger på 2. plass over deg igjen for å gjeninnta førsteplassen. En budkrig vil ofte resultere i et ulønnsomt søkeord.

Som regel vil du finne det mer lønnsomt å finne et annet foretrukket søkeord og heller innfinne deg med en litt lavere plassering på førstevalget ditt.

FÅ HJELP TIL ADMINISTRASJONEN

Administrasjon av PPC-annonser tar ofte mye tid, spesielt i bransjer med stor konkurranse om søkeordene.

Det kan være lønnsomt å søke hjelp hos et profesjonelt byrå som kan alt om å håndtere PPC-annonser. De tar i bruk programvare og gjør alt for å optimalisere kampanjene dine slik at de blir lønnsomme.

Dersom du vil forsøke deg på egenhånd finnes det mange ressurser på nettet som gir deg gode tips. Det første stedet du bør starte er nettverkenes egne FAQ-seksjoner. Googles AdWords FAQ har etterhvert blitt svært omfattende selv på norsk og besvarer mange spørsmål rundt AdWords-programmet. Det finnes også norsk support.

Lykke til med markedsføringen!