Søkemotoroptimalisering handler om å få innholdet til å bli mer synlig hos søkemotorer. I tillegg handler det om å være mest mulig relevant samtidig som innholdet man lager ligger så høyt oppe som mulig i resultatlistene hos søkemotorene. Helst vil man være mer synlig enn alle andre, spesielt eventuelle konkurrenter.
For å søkemotoroptimalisere websidene dine kan du dele opp prosessen i to kategorier. Teknisk og redaksjonell. Dette innlegget skal konsentrere seg om den tekniske delen av søkemotoroptimalisering og vil gi deg tips for hvordan du skal tilpasse innholdet i din rolle som webmaster, utvikler, teknisk ansvarlig og tilsvarende.
NB #1. Vi ønsker at dette skal være et levende oppslagsverk, så om du har innspill, korrigeringer eller påpekninger - gi veldig gjerne beskjed så gjør vi eventuelle endringer i artikkelen!
NB #2. Merk at når vi sier søkemotoroptimalisering fokuserer vi i hovedsak på Googles søkemotor og ikke Bing eller Yahoo! som på langt nær har samme trafikknivå som førstnevnte, foreløpig.
1. Kodekvalitet
2. Ordbruk og nøkkelordstetthet
3. Google Search Console
4. Universell utforming / Accessability
5. Videresending / redirects
6. Sikkerhet
7. Bildebruk og ikoner
8. Lastetid
9. Verktøy for søkemotoroptimalisering2. Ordbruk og nøkkelordstetthet3. Google Search Console4. Universell utforming / Accessability5. Videresending / redirects6. Sikkerhet7. Bildebruk og ikoner8. Lastetid9. Verktøy for søkemotoroptimalisering
Nettsiden din må ha ryddig og oppdatert markup / HTML og CSS. Dette handler mye om lastetid, universell utforming, og korrekt tagging slik Google identifiserer alle elementene på nettstedet på en korrekt måte. Google bryr seg ikke nevneverdig om hvordan koden ser ut, men de relevante taggene sjekkes.
Kort forklart:
Bestem deg for et fokusord som skal gå igjen i det du skriver. Poenget er å oppnå en viss tetthet i tekstene dine hvor det samme begrepet/ordet går igjen, slik du kan fortelle Google hva hovedbudskapet i artikkelen er. En nøkkelordstetthet på ca 5% er superdupert. Gjerne åpne med fokusordet der du kan, f.eks i tittel, ingress, metabeskrivelser og slikt, men selvfølgelig ivareta et naturlig språk. Google skanner i gjennom alle ord på en side og ser hvilke som går mest igjen, og da er blant annet det som står i titlene dine det som blir prioritert høyt når Google skal gjøre en helhetsvurdering av innholdet.
Kort forklart:
Google Search Console (tidligere Webmaster Tools) er et verktøy Google har laget for å få en generell oversikt over helsestatusen til nettsiden din. Det er et kraftig verktøy som oppdateres jevnlig med ny funksjonalitet for å gi deg en bedre oversikt.Dette er et kraftig verktøy som gir deg mulighet til å se på nettstedet ditt med Googles egne øyne. Sjekk siden din for HTML-feil, døde linker, mobilvennlighet, søkeordsanalyser, sørge for oppdaterte sitemaps, teste robots.txt-filen din, og mye mye mer. Dette er et must-have verktøy om du som teknisk ansvarlig eller utvikler skal rydde opp i nettstedet og gjøre det enkelt og crawlervennlig for Google.Kort forklart:
Det har aldri vært mer fokus på universell utforming enn nå. Faktisk er det lovpålagt av DIFI at alle nye nettsider og tjenester skal være universelt utformet. Alle eksisterende løsninger må være på stell innen 2025. Dette har også naturligvis Google fokus på. Det betyr at gjennom korrekt bruk av HTML på nettsidene dine er essensielt slik at svaksynte klarer skille elementer fra hverandre på nettstedet ditt, samt blinde som bruker skjermlesere skjønner at det er et bilde eller fotografi som vises på nettstedet og ikke noe annet.Dette styres av korrekt tagging i koden din, og selvfølgelig gjennom design, fargebruk og kontrastnivåer. (WCAG 2.0).Kort forklart:
Driver du et lite nettsted som skal flyttes til ny server, eller har du et større nettsted med redaktører som til stadighet fikser på URL-ene på artiklene sine slik du får masse døde linker må du aktivt få lagt inn videresending på døde linker. Korrekt måte å gjøre dette på kalles 301-redirects av Google, og betyr at siden er permanent flyttet til den nye addressen. Du kan få en oversikt over døde linker og videresendinger som ikke fungerer ved å bruke Google Search Console. Den gir deg rapport over alle 404, 500, og andre feilkoder som inntreffer på nettsiden din.
Kort forklart:
Sikkerhet er viktig, spesielt om du driver et nettsted hvor brukere logger seg inn, har mye data om seg selv lagret, og bruker tjenester du tilbyr. Google er også interessert i at nettsteder tar sikkerhet på alvor, og har sagt at de nå rangerer sider med HTTPS / SSL minst like høyt som vanlige sider med HTTP.Kort forklart:
Bilder og ikoner må tagges korrekt. Google gjenkjenner formater, fil- og bildestørrelser, og som allerede nevnt alternativ-tekst tagger og bildebeskrivelser. Bruk Screaming Frog SEO Spider for å få en oversikt over bilder på nettstedet ditt som har manglende beskrivelser, tagging og er for store i størrelse slik de skaper lang lastetid.
Kort forklart:
Google er opptatt av at siden din laster raskt også. En tommelfingerregel er at siden skal laste ferdig på under 5 sekunder. 5 sekunder er også i våre øyne veldig høyt, men mer enn dette og du risikerer faktisk at brukere forlater nettsiden din før de gidder bruke mer tid hos deg. Derfor bør du sjekke at nettsiden din laster raskt på mobil og desktop. Test med verktøy som dette.
For å sørge for at nettsiden din lastes så raskt som mulig bør du ta en titt på caching av sidene, komprimering, optimalisering av alt innhold som bilder og medier. Bruke mest mulig CSS fremfor bildefiler, flytte kode ut i separate filer, og putte alle relevante javascript i bunnen koden på nettsidene. Dette for at nettlesere skal laste alt visuelt innhold så raskt som mulig.
Kort forklart:
http://seositecheckup.com/tools/most-common-keywords-test - Nøkkelordssjekk du kan kjøre på innholdssider
http://seositecheckup.com/tools/h1-and-h2-tag-test - Sjekk en utvalgt webside for korrekt oppsett av h1,h2-tagger
http://seositecheckup.com/tools/image-alt-test - Sjekk siden din for bilder som mangler alternativ tekst (alt-text)
https://varvy.com/tools/ - En samling litt forskjellige fine verktøy for å sjekke om siden din er søkemotoroptimalisert
https://varvy.com/tools/social/ - Hvor mange har delt linker fra siden din i sosiale medier
https://www.google.com/webmasters/tools/home - Verktøy for å sjekke feilkilder, status og helsetilstand på siden din. Viser deg søkeord folk har brukt for å finne sidene dine, som du igjen kan bruke når du trenger gode nøkkelord i innholdet du produserer. Om du ikke har denne fra før må det gjøres en teknisk implementering før dette fungerer.
http://tools.seobook.com/general/keyword-density/ - Kopier og lim inn innholdsteksten din her og sjekk hvor høy nøkkelord-tetthet du har i teksten din.
http://www.brokenlinkcheck.com/broken-links.php - Sjekk sidene dine for døde linker slik du kan fikse dem. Google syns ikke brutte og døde 404-linker er noe stas.
Ellers som en anbefaling for alle dere som bruker Wordpress så er SEO-tillegget Yoast SEO et must og egentlig en no-brainer. Flott verktøy som analyserer teksten din mens du skriver den, og oppfordrer deg til å følge generelle SEO-regler før du publiserer. Du finner den på linken, men også ved å søke i Wordpress sitt 'utvidelser' / 'plugins'-bibliotek hvor det kan installeres helt gratis.